Category: Petua Kesihatan

Petua Merawat Kencing Manis

kencing

Kali ini kami nak berkongsi tentang pengetahuan perawatan kencing manis. Tidak beberapa lama dahulu saya ada membuat entri berkenaan Perawatan Kencing Manis yang berlaku pada ibu mertua aku dengan nilai 26. Dan syukur alhamdulilah sekarang ini maintain dalam nilai 8-11. Dalam entri itu juga aku berjaya membuat analisa mengubat luka teruk dikaki mak mentua  menggunakan […]

Cara Mudah Untuk Menambahkan Tenaga Kelelakian Anda

angkat-berat

Kekurangan kadar testosteron boleh memudaratkan anda sebagai lelaki – setelah kehilangan otot-otot, mengalami kerapuhan tulang dan tenaga seks anda juga akan berkurangan. Ini juga kemudian ditambah lagi dengan masalah kanser prostat, risiko sakit antung dan juga penyakit lain yang mengancam nyawa anda. Ikuti langkah di bawah untuk membantu anda mengatasi masalah tersebut dan menjadi lebih […]

MASALAH GIGI JARANG HANYA DI GIGI DEPAN?

gigi

BAGAIMANA NAK SELESAIKAN MASALAH GIGI JARANG HANYA DI GIGI DEPAN? Dalam pergigian ia ditermakan sebagai MIDLINE DIASTEMA ( gap in between the upper front teeth- incisors ) Midline Diastema di boleh disebabkan oleh banyak faktor, antaranya: 1) Perbezaan saiz rahang dan gigi.contohnya kalau gigi tu semua bersaiz kecil, rahang pula besar sudah tentu adanya ruang […]

Cara Mudah Turunkan Bacaan Kolesterol Dengan Cepat

kolesterol-tinggi

Kolestrol penyebab serangan jantung Seseorang individu terdedah kepada serangan jantung apabila dia mempunyai kolesterol LDL yang lebih tinggi daripada kolesterol HDL. Lipoprotein LDL menyebabkan kolesterol melekat pada dinding arteri, menyebabkan pembentukan bahan keras dan tebal yang dipanggil plak kolesterol. Lama-kelamaan, plak kolesterol menyebabkan dinding arteri menebal dan saluran arteri semakin sempit, satu proses yang dipanggil […]

Kenapa Rambut Anda Gugur.. Ni Sebabnya

ram

Hari ni aku nak kongsi sebab-sebab utama keguguran rambut. Semua orang tak nak kan rambut gugur. Semua orang sayangkan rambut. Baiklah, mari kita tengok apa sebab gugur rambut. Terdapat pelbagai punca yang menyebabkan rambut gugur dengan serius. Keguguran rambut ini biasanya jelas kelihatan apabila seseorang menyikat rambut atau rambut menjadi jarang di kulit kepala. Keguguran […]

5 Sebab Mengapa Anda Selalu Mengalami Penyakit Pedih Hulu Hati

pedih

Kebanyakan makanan mempunyai risiko yang tinggi untuk menyebabkan kita mengalami pedih hulu hati. Makanan seperti bawang, bergoreng dan pedas mempunyai kebarangkalian yang tinggi untuk menyebabkan terjadinya penyakit pedih hulu hati. Namun begitu bagaimana cara anda memakannya adalah lebih penting daripada bagaimana anda mengawal apa yang anda makan dalam mengelakkan masalah tersebut. Jadi apakah sebenarnya sebab […]

5 Perkara Anda Lakukan Pada Waktu Pagi Boleh Menyebabkan Keletihan Sepanjang Hari

p1

Walaupun kekurangan tidur boleh antara faktor paling utama yang menyebabkan kita berasa letih, namun ada beberapa sebab lain yang mungkin boleh menyumbang kepada masalah tersebut – dan sesetengahnya ada juga yang terjadi sebelum anda menjejakkan kaki keluar dari rumah. Namun ia adalah perkara baik kerana anda boleh mengawal perkara yang selalu menjadi kebiasaan setiap pagi. […]

Petua Elak Pitam

pitam

Pernahkah anda mengalaminya? Tiada angin, tiada ribut tiba-tiba dirasakan semuanya makin suram, makin gelap… dan akhirnya terus ‘terpadam’. Gedebukk… jatuh atas lantai. Lepas tu dalam sekelip mata tersedar semula, bangun dengan perasaan malu tetapi buat macam tak ada apa-apa yang berlaku.. adehh.. Pitam ni, berdasarkan pemahaman saya, ada perbezaannya dengan pengsan. Orang yang pengsan merujuk […]

Cara Ni Boleh Hilangkan Sakit Kepala Tak Sampai Seminit

tgn

Tak perlu dah nak makan ubat, guna je cara ni… Kebanyakkan kita bila terlalu banyak kerja atau stress mudah sakit kepala. Tak kurang juga bila cuaca yang terlalu panas boleh menyebabkan kita sakit kepala. Jadi apa korang buat kalau sakit kepala selain makan ubat? Mungkin korang boleh cuba cara ni. Senang dan berkesan dalam tak […]

5 Petua Mudah Untuk Mata Menawan…

mata3

Mata yang cantik mempesonakan pandangan! Mata yang letih, bengkak dan mempunyai eyebag adalah masalah yang sering menghantui wanita. Mata yang cantik dan bersinar bermula dengan penjagaan yang baik. Ikuti 5 petua mudah dari EH! kali ini bagi mengembalikan daya penarik matamu!   Petua 1 Sama ada anda mengenakan solekan atau tidak, mata perlu dibersihkan setiap […]